Dolegliwości podczas treningu – jak im zaradzić?

Aktywność fizyczna to zdecydowanie przyjemność. Niestety podczas treningu, szczególnie osobom początkującym, mogą zdarzyć się dokuczliwe dolegliwości. Bywa, że mogą one nawet zniechęcić do wysiłku. Przedstawimy Wam dzisiaj kilka najczęstszych dolegliwości i sposoby jak im zaradzić.

Kolka

Pojawia się najczęściej podczas intensywnych ćwiczeń, np. biegu. Potrafi być bardzo bolesna, zmusza to przerwania ćwiczeń. Powodem kolki są słabe mięśnie i skurcz mięśni gładkich lub przepony. Przyczyn kolki może być wiele, najczęściej są to jednak:

– jedzenie / picie przed wysiłkiem,
– słaby poziom wydolności organizmu,
– krótka i/lub nieodpowiednia rozgrzewka.

Aby uniknąć kolki warto zadbać o zachowanie odpowiedniego odstępu pomiędzy wysiłkiem, a spożytym posiłkiem. Wskazane jest spożycie lekkiego posiłku najpóźniej dwie godziny przed treningiem. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że podczas wysiłku mięśnie potrzebują większej ilości krwi do optymalnej pracy. Jeżeli w tym czasie w organizmie zachodzą inne procesy fizjologiczne, np. trawienie, naczynia krwionośne w wątrobie lub śledzionie ulęgają zaciśnięciu w celu zapobiegnięcia „zużycia” całej rezerwy krwi przez pracujące mięśnie. To właśnie może być jedną z przyczyn kolki.

Na kolkę pomaga również samo regularne uprawianie sportu. Wzmocnieniu ulegają wtedy mięśnie, poprawia się przepływ krwi i wydolność organizmu.

Skurcze

Skurcze pojawiają się często podczas wysiłku fizycznego. Związane są zbyt mocnym i szybkim kurczeniem się mięśni szkieletowych. Jakie są powody powstania skurczu mięśniowego:
– niedokładna i krótka rozgrzewka,
– za szybki i zbyt intensywny trening,
– brak dbania o nawodnienie organizmu,
– niedobór soli i minerałów,
– przetrenowanie.

Aby zapobiec występowaniu skurczy należy zmniejszyć intensywność treningu i dostosować go do własnych możliwości, dbać o właściwe nawodnienie i dietę – bogatą w witaminy i minerały, ograniczyć spożycie kawy i alkoholu.

Żołądkowe rewolucje

Wzdęty brzuch, odbijanie się, pieczenie w przełyku to dolegliwości, które czasem przytrafiają się podczas uprawiania aktywności fizycznej. Ich przyczyną jest najczęściej nieodpowiednia dieta.

Przed treningiem nie należy zjadać zbyt obfitych posiłków (opisywaliśmy już wyżej dlaczego). Dodatkowo należy pamiętać, że niektóre pokarmy mogą zaostrzać dolegliwości. Należą do nich: kawa, alkohol, czekolada, tłuste pokarmy, słodkie przekąski (czekolada, ciasteczka) oraz spożycie przed treningiem posiłku bogatego w błonnik.

Ból głowy

Intensywny ból w trakcie wysiłku najczęściej należy do rodzaju bólów napięciowych, wynikających z nadmiernego spięcia mięśni szyi i karku, co z kolei blokuje dopływ krwi do głowy. Aby tego uniknąć warto przed treningiem zadbać o właściwą rozgrzewkę. Oznacza to, że dobrze jest poświęcić przynajmniej kilka minut na rozgrzanie mięśni karku i szyi. Warto zrobić to również po treningu, zwłaszcza, gdy czujemy, że zbliża się ból głowy.

Bywa także, że ból spowodowany jest niewłaściwym oddychaniem i niedoborem powietrza. Należy podczas wysiłku oddychać równomiernie.

Innymi przyczynami bólu głowy mogą być odwodnienie i spadek cukru – i tutaj znowu przypominamy o istotności dbania o nawodnienie organizmu i właściwe odżywianie.

Nie pominiemy również bólu głowy wynikającego ze zmęczenia, braku snu czy nadmiernego stresu. Doskonale wiemy, że wszystko to może wpłynąć na osłabienie organizmu, spięcie mięśni, poddenerwowanie, a w konsekwencji ból głowy podczas wysiłku. W tym wypadku wiemy jakie czynniki należy spróbować wyeliminować.

 

Jeśli masz jakieś pytania napisz do nas! Specjaliści SAMtrening chętnie odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania.

Zapraszamy do skorzystania z bezpłatnych treningów biegowych w ramach akcji Biegam z SAMtrening. Zapraszamy!