Figura typu „jabłko”

Figura typu „jabłko” to sylwetka najczęściej występująca u kobiet. „Jabłko” charakteryzuje się mocnymi barkami, pełnym biustem, słabo zaznaczoną talią ze względu na znajdującą się tam tkankę tłuszczową, wąskimi biodrami, ale również wąskimi nadgarstkami, szczupłymi przedramionami i nogami. Osoby o sylwetce tego typu są narażone nie tylko na otyłość brzuszną, ale przede wszystkim na choroby metaboliczne, do których ten typ sylwetki predysponuje, tj. chorób układu krążenia, cukrzycy typu II itd.

Nie wiesz jak sprawdzić czy to Twój typ sylwetki? Sprawdź TUTAJ.

Jak walczyć z mankamentami tej figury?

Dieta uniwersalna niestety nie istnieje. Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego, taka prawda. Mitem jest przekonanie, że istnieje jedna, uniwersalna dieta, której zastosowanie gwarantuje sukces każdemu. Wystarczy rozejrzeć się wśród znajomych – z pewnością każdy z nas zna kogoś, kto je ile chce, a mimo to nie przybiera na wadze i jest szczupły, oraz kogoś, kto od dziecka, od zawsze jest nieco zaokrąglony, mimo iż bardzo mało je i pilnuje się na każdym kroku. Wiąże się to najczęściej z typem budowy ciała i swoistością gospodarki hormonalnej organizmu. To właśnie one sprawiają, że różnie przybieramy na wadze, a przez to potrzebujemy innych metod, aby pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

Odpowiada za to przysadka mózgowa. Jest to niewielki gruczoł wydzielania wewnętrznego, której przedni płat wytwarza hormony regulujące aktywność innych gruczołów naszego organizmu. Hormony wpływają na procesy metaboliczne, a te między innymi, właśnie na wygląd ciała, jego szczególne potrzeby i reakcje organizmu (także na niewłaściwe odżywianie). Od tego, jaki gruczoł (u kobiet) lub listek zarodkowy (u mężczyzn) przezwycięży we wczesnej fazie kształtowania się organizmu, taki somatotyp zostanie nam przypisany.

Jakie typy sylwetek wyróżniamy u kobiet?

  • androidalny (męski odpowiednik – mezomorfik)
  • limfatyczny (męski odpowiednik – endomorfik)
  • tarczycowy (męski odpowiednik – ektomorfik)
  • ginekoidalny (tzw. hormonalny, bez męskiego odpowiednika)

U kobiet mających budowę ciała typu „jabłko” przeważają hormony nadnerczy (androgeny, adrenalina i noradrenalina, kortykoidy).

Kiedy „jabłko” przybiera na wadze, tkanka tłuszczowa kumuluje się głównie w okolicach karku i talii. Jest to otyłość brzuszna (wisceralną). Ten typ otyłości uznaje się za najbardziej niebezpieczny. Odkładanie się tłuszczyku w talii bywa bardzo niekorzystny dla zdrowia. Potwierdzają to liczne badania, z których wynika, że otyłość brzuszna może prowadzić do spowolnienia przemiany materii, zaburzeń gospodarki wodnej i rozwoju chorób metabolicznych (miażdżycy, cukrzycy t. II itd.). Otyłość brzuszna w połączeniu z nadciśnieniem albo z cukrzycą znacznie zwiększa ryzyko powikłań chorób sercowo-naczyniowych, prowadzi do zawału serca oraz udaru mózgu. Dotyczy to nie tylko kobiet, ale także mężczyzn, bo to ci drudzy wykazują dużą skłonność do tak charakterystycznego przybierania na wadze.

Co jest największym wrogiem płaskiego brzucha?

Największym wrogiem szczupłej sylwetki jest po prostu nadwyżka energetyczna – czyli kiedy zjadamy więcej kalorii niż potrzebuje nasz organizm. Nawet jeśli jemy zdrowo, ale nie uważamy na wielkość porcji, to możemy sobie zafundować wystający brzuch.

Oczywiście najwięcej szkody wyrządzają produkty, które mają tzw. dużą gęstość kaloryczną (prościej mówiąc: dużo kalorii w małej objętości), czyli głównie te z wysoką zawartością cukrów prostych (np. słodycze, wysokoprzetworzone produkty z mąki oczyszczonej, produkty z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego, czy po prostu słodkie napoje) oraz produkty tłuste (np. wszelkie fast foody, mięsne dania tradycyjne, smażone). Reasumując na pewno sprzymierzeńcem płaskiego brzucha nie jest typowy zestaw fast-foodowy- hamburger, frytki i słodki napój, bo to bomba kaloryczna i połączenie tłuszczy nasyconych z cukrami prostymi.

Jaka jest najlepsza dieta dla „jabłka”?

Niestety ma takiej możliwości, aby dietą zaplanować chudnięcie w konkretnych partiach ciała. Nie ma diety cud na brzuch. Jeżeli mamy predyspozycje do tycia w talii, to najczęściej kilogramy z tej partii ciała są najbardziej „oporne”.

Optymalny wskaźnik masy ciała (BMI) u kobiet o tym typie sylwetki to 21. Aby go utrzymać, w jadłospisie powinny przeważać dania wegetariańskie o wysokiej zawartości błonnika, a białko roślinne powinno dominować nad zwierzęcym. Zalecana jest dieta niskocholesterolowa i niskocukrowa. Należy ograniczyć spożycie soli i alkoholu. Do potraw warto dodawać olej rzepakowy czy oliwę z oliwek, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, mające zbawienny wpływ na serce i układ krążenia.

BMI w zakresie 19-24 u kobiet zapewnia organizmowi bezpieczeństwo.

A co z aktywnością fizyczną?

Czasami nie wystarczy jedynie zmiana nawyków żywieniowych. Włączenie do codzienności regularnej aktywności fizycznej na pewno pomoże nam szybciej zobaczyć efekty. Niestety wciąż popularne są mity dotyczące ćwiczeń na mięśnie brzucha – najczęściej popełnianym błędem jest wykonywanie wyłącznie ćwiczeń typu abs. Tylko kompleksowy trening całego ciała zapewni najlepsze rezultaty.

Jeżeli masz jakieś pytania napisz do nas! Specjaliści SAMtrening chętnie Ci pomogą.