Jak dużo sportu potrzebuje dziecko?

Aktywność fizyczna obejmuje szereg codziennych działań, od nauki, pracy czy zabawy po ponadprogramowe ćwiczenia fizyczne i musi być obecna w życiu każdego człowieka. Jest niezmiernie istotna w momencie wzrostu organizmu u osób młodych, szczególnie dzieci i młodzieży. Wspomaga ona właściwy rozwój organizmu, stymuluje go i rozwija umiejętności, zwiększa odporność oraz przynosi odprężenie i radość.

Aktywność ruchowa dziecka wpływa nie tylko na jego fizyczny rozwój, ale także na emocjonalny, społeczny i umysłowy. Dlatego tak istotne jest, by zapewnić najmłodszym każdego dnia właściwą dawkę ruchu. Jak często dziecko powinno się poddawać aktywności ruchowej i jakie korzyści z niej wynikają?

Rodzice, często w jak najlepszej wierze, nie zawsze wspierają rozwój fizyczny dziecka. Nieraz jest wręcz odwrotnie: swoimi uwagami powstrzymują naturalną dziecięcą aktywność ruchową: “Tego nie rób, bo się ubrudzisz”, “Nie biegaj, bo się spocisz”, “Nie biegaj bo się wywrócisz” – te słowa najmłodsi słyszą z ust dorosłych bardzo często. Efekt tego, niestety, jest taki, że dzieci unikają aktywności fizycznej, wybierając komputer. I chociaż w samym poznawaniu nowinek technologicznych nie musi być nic złego, to jednak laptopy i smartfony nie powinny wygrywać z ruchem zbyt często.

Dla dzieci perspektywa zdrowia, choroby czy przyszłościowych konsekwencji jest odległa i niezrozumiała. Dlatego to rolą rodziców i opiekunów jest kształtowanie prawidłowych nawyków związanych z aktywnością fizyczną. Ich postawa i zaangażowanie w troskę o zdrowy i aktywny styl życia w dużej mierze wpływają na to, jakie dziecko będzie miało nastawienie do sportu.

Jak dużo sportu potrzebuje dziecko?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoby w wieku od 5 do 17 lat potrzebują dawki ruchu w ilości:

  • 60 minut dziennie – ćwiczenia powinny być różnorodne, o zmiennej intensywności,
  • 5 razy w tygodniu najmłodsi powinni wykonywać intensywne ćwiczenia (trwające ok. 30 minut), podczas których się zmęczą,
  • 3 razy w tygodniu dzieci powinny wykonywać 15-minutowe ćwiczenia wzmacniające mięśnie i poprawiające gibkość.

Jakie korzyści wynikają z aktywności fizycznej?

Aktywność ruchowa jest absolutnie niezbędna osobom w każdym wieku. Jednak największy “głód ruchu” występuje u przedszkolaków i najmłodszych uczniów klas podstawowych. Ćwiczenia fizyczne wpływają pozytywnie nie tylko na ciało, ale także na umysł i zdolności społeczne. Dzieci, które potrafią odnaleźć się w grach zespołowych z rówieśnikami, łatwiej radzą sobie z pracą w grupie, sprawniej radzą sobie w sytuacjach stresowych. Co równie ważne, aktywność ruchowa podnosi samoakceptację dziecka.

Korzyści zdrowotne aktywności fizycznej u dzieci:

  • Ruch wspiera pracę płuc i układu oddechowego,
  • powoduje wzrost odporności na choroby oraz poprawę systemu obronnego,
  • wpływa korzystnie na układ hormonalny najmłodszych – wzrasta tolerancja glukozy, a zmniejszają się problemy z metabolizmem,
  • powoduje zmniejszenie ciśnienia skurczowego krwi i zapewnia ekonomiczniejszą pracę serca oraz zwiększenie pojemności tlenowej krwi,
  • zwiększa wytrzymałość i sprężystość mięśni, poprawia koordynację nerwowo-mięśniową.

Organizm, który często poddaje się aktywności ruchowej, lepiej toleruje wysiłek i obciążenia – nie tylko fizyczne, ale również umysłowe czy psychiczne.

Funkcje aktywności fizycznej u dzieci:

  • Intelektualne dzięki aktywności fizycznej dzieci poznają środowisko, w którym żyją oraz przedmioty i zjawiska, które w nim występują,
  • Psychiczne – uczą się radzić sobie z trudnościami, stresem oraz zmęczeniem, przeżywaniem sukcesów i porażek, a także kontrolowaniem własnych zachowań i emocji,
  • Somatyczne – właściwa aktywność fizyczna zapewnia harmonię wzrostu i dojrzewania, dzięki czemu przyrosty masy i wysokości ciała są proporcjonalne, a rozwój mięśni i funkcji zaopatrzenia tlenowego jest właściwie stymulowany,
  • Społeczne – kształtuje właściwe relacje z rówieśnikami, uczy właściwych zasad współżycia grupowego oraz samokontroli, dzięki temu dziecko nabywa poczucie własnej wartości oraz możliwości adaptacji do różnych bodźców, w tym także zmian środowiska psychicznego i fizycznego.

Przede wszystkim zabawa!

Aby wysiłek fizyczny przyniósł dziecku korzyści, wcale nie musi być monotonny. Warto wybierać taki rodzaj aktywności fizycznej, który dla dzieci będzie atrakcją i zabawą, aby nie czuły się one do niej zmuszane. Powinny to być ciekawe i różnorodne zajęcia, które dzieci będą wykonywały spontanicznie, wykazując się dodatkowo pomysłowością, spostrzegawczością i refleksem. Świetnie sprawdzają się gry, w które dziecko angażuje również emocje. Tylko w ten sposób ruch może być radosnym procesem, który efektywnie wesprze prawidłowy rozwój najmłodszych.

Jeżeli masz jakieś pytania napisz do nas! Specjaliści SAMtrening chętnie Ci pomogą.