fbpx

Co i jak przyrządzać na grillu dbając o zdrowie?

Grillowanie to jedna z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu ze znajomymi. I bardzo dobrze! Dania z grilla są dużo zdrowsze i mniej kaloryczne niż te smażone. Oczywiście tylko pod warunkiem, że są odpowiednio przygotowane. Co i jak przyrządzać na grillu dbając o zdrowie? Przeczytaj!

Zdrowe i dietetyczne grillowanie wymaga przestrzegania kilku zasad. Niestety okazuje się, że w praktyce niewielu z nas się do nich stosuje wskutek czego spożywamy potrawy, które mogą nam zaszkodzić.

Jakich zasad przestrzegać grillując?

Pamiętaj o zdrowiu i bezpieczeństwie – Przed rozpoczęciem grillowania wyczyść sprzęt. Do grillowania używaj aluminiowych tacek, które zapobiegają kapaniu tłuszczu na rozżarzony węgiel. Wytopiony tłuszcz szybko ulega spaleniu i przekształceniu do szkodliwych, lotnych związków, po czym osiada na jedzeniu. Te związki to silne kancerogeny – substancje przyczyniające się do zwiększenia ryzyka powstawania nowotworów. Wiadomo, że sporadyczne jedzenie potraw z grilla nie oznacza wyroku śmierci, ale lepiej unikać tego, co jest dla nas szkodliwe.

Używaj naturalnego brykietu lub węgla – Węgiel lub brykiet musi być pochodzenia drzewnego. Nie używaj desek, dykt, lakierowanego drewna czy gazet. Podczas ich spalania mogą uwalniać się trujące substancje zawarte w lakierach czy olejach. Toksyny uwalniają się też przy spalaniu żywicy, której dużo zawiera drewno drzew iglastych, szyszki i igliwie.

Stosuj tylko naturalną podpałkę – Do rozpalania węgla używaj tylko podpałki naturalnej – słomy, drobnych drewienek. Nafta i benzyna są szkodliwe dla zdrowia.

Mięsa warto zamarynować przed pieczeniem. W zależności od gatunku i grubości mięsa, czas marynowania powinien wynosić od kilkunastu minut do kilku godzin. Dzięki temu mięso stanie się bardziej kruche i nie będzie wymagało tak długiego pieczenia. Unikaj jednak gotowych sklepowych marynat, które zawierają dużą ilość sztucznych substancji.

Nie piecz mięsa i innych produktów za długo. Powoduje to, że potrawy mają znikome wartości odżywcze są suche, a co za tym idzie ciężkostrawne. Ponad to w zbyt spieczonych częściach nagromadzone są szkodliwe dla organizmu substancje.

Co najlepiej grillować?

Na wszystkich grillowych stołach zawsze króluje mięso, ale niestety, zazwyczaj wybieramy tłuste gatunki – najczęściej wieprzowinę – karkówkę, boczek. Klasykiem grillowym jest oczywiście kiełbasa. Stosunkowo mało osób decyduje się na drób, ryby i warzywa. A szkoda, ponieważ są nie tylko zdrowe, ale i mniej kaloryczne. Wystarczy porównać kilka z nich:

  • Grillowana kiełbasa śląska – 200 kcal
  • Grillowana karkówka (60 g) – 233 kcal
  • Grillowana pierś z kurczaka – 92 kcal
  • Porcja grillowanych warzyw – 110 kcal

Warzywa warto wybierać nie tylko ze względu na to, że są mniej kaloryczne, są lekkostrawne i dzięki błonnikowi, którego są bogatym źródłem regulują  działanie przewodu pokarmowego. Na grillu najlepiej sprawdzają się:

  • cukinia,
  • papryka,
  • bakłażan,
  • cebula,
  • pieczarki,
  • szparagi,
  • pomidory,
  • suszone śliwki.

Warzywa najlepiej zapiekać owinięte w folię aluminiową, a przed położeniem na ruszt — skropić je oliwą z oliwek i posypać ulubionymi ziołami.

Pamiętajmy również, że do bilansu kalorycznego grilla należy doliczyć również napoje. Na stołach goszczą najczęściej gazowane napoje, soki i alkohol – zwłaszcza piwo. Osoby dbające o sylwetkę powinny zatem zwracać uwagę nie tylko na kaloryczność potraw, ale i na to co piją. Najlepszym wyborem jest oczywiście woda z cytryną lub ewentualnie lampka wina.

W skrócie:

Grillowanie nie powinno oznaczać złamania diety i odejścia od jej zasad. Warto wybierać potrawy, które nie tylko nie zagrożą sylwetce, ale również wpłyną dobroczynnie na organizm. Dlatego też powinniśmy stawiać na chude gatunki mięs, warzywa oraz niskokaloryczne napoje.

Kilka praktycznych porad, aby potrawy na grillu były zdrowsze:

  1. Wybieraj produkty, które nie zawierają dużej ilości tłuszczu (chude gatunki mięs, ryby), zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z klasycznym grillem opalanym węglem drzewnym.
  2. Stosuj specjalne tacki i folie aluminiowe.
  3. Nigdy nie jedz spalonych dań z grilla – zawierają wiele szkodliwych substancji.
  4. Jedz sałatki ze świeżych warzyw z dodatkiem zdrowego tłuszczu (oliwa, olej rzepakowy, lniany, z pestek winogron, awokado).
  5. Pij świeżo wyciskane soki lub zjadaj owoce – to bogactwo witamin.
  6. Jako dodatek do mięs stosuj sos pomidorowy (bogaty w likopen) lub sos czosnkowy na bazie jogurtu.
  7. Nie pij alkoholu – alkohol działa prooksydacyjnie i wzmaga negatywne działanie wolnych rodników. Klasyczne połączenie: karkówka z grilla popijana piwem niestety do najzdrowszych nie należy.
  8. Przyprawiaj mięsa świeżymi ziołami – pomagą w trawieniu i zawierają antyoksydanty.
  9. Wszystko z umiarem – zdrowy rozsądek powinien być naszym najważniejszym doradcą.

Jeśli masz jakieś pytania napisz do nas! Specjaliści SAMtrening chętnie odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania.