fbpx

Piękne włosy, skóra i paznokcie – czyli o tym jak prawidłowa dieta może zdziałać cuda

Która z kobiet nie marzy o posiadaniu pięknych, lśniących i zadbanych włosów? O mocnych i zdrowych paznokciach, które się nie łamią i nie rozdwajają a przede wszystkim o promiennej i nieskazitelnej cerze, która wygląda równie dobrze sauté co po wykonaniu pełnego makijażu? Odpowiedź wydaje się być oczywista – jest to marzenie 99,9% Pań.

Aby poprawić wygląd i kondycję włosów, skóry i paznokci kobiety wydają krocie na kosmetyki,  decydują się na wykonanie różnych zabiegów oczyszczających, peelingujących, mezoterapię igłową włosów czy medicure i pedicure. Dodatkowo często stosują suplementy diety w postaci tabletek (stosowane ich w dużych ilościach, powoduje obciążenie wątroby odpowiedzialnej między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, oczyszczanie organizmu z toksyn oraz magazynowanie witamin i żelaza)

Ale czy jest to wystarczające? Zdecydowanie nie! Jeżeli codzienna dieta nie będzie prawidłowo zbilansowana oraz nie będzie dostarczać odpowiednich ilości witamin, składników odżywczych i mineralnych nawet z pozoru najlepsze kosmetyki nie zapewnią wymarzonego efektu. Zatem jak powinna wyglądać prawidłowa dieta i jakie produkty wybierać?

1. Odpowiednia dieta

Przede wszystkim menu powinno być różnorodne, zawierające produkty ze wszystkich 12 grup produktów spożywczych. Szczególnie należy zwrócić uwagę na spożycie świeżych warzyw i owoców, chudego mięsa, ryb i nabiału oraz produktów zbożowych z pełnego ziarna takich jak kasze, pełnoziarniste makarony oraz ciemne pieczywo. Eliminacja którejś z tych grup może spowodować niedobory i negatywnie wpłynąć na zdrowie i wygląd.

2. Prawidłowe nawodnienie organizmu

Wypijanie w ciągu dnia 1,5 – 2 litrów wody mineralnej jest ogromnie istotne. Woda bierze bowiem udział we wszystkich procesach komórkowych i ogólnoustrojowych organizmu. Wpływa na prawidłowy transport składników odżywczych do komórek i narządów, usuwa toksyczne produkty przemiany materii, bierze udział w trawieniu, reguluje ciepłotę ciała oraz poziom nawilżenia. Jest to niezwykle ważne dla ładnego wyglądu skóry, ponieważ kiedy dostarczane są zbyt małe ilości płynów skóra traci jędrność i elastyczność, pojawia się cellulit oraz zmarszczki. Ponadto może pojawić się nieprzyjemne napięcie skóry, swędzenie, pieczenie, przesuszenie oraz łuszczenie.

Gdy organizm jest odwodniony następuje kumulacja toksyn – co również negatywnie wpływa na stan skóry. Mogą pojawiać się zmiany w postaci trądziku i zaskórników, cera staje się poszarzała oraz rośnie ryzyko infekcji bakteryjnych i grzybiczych.

3. Białko jako najważniejszy budulec

Keratyna, elastyna i kolagen są podstawowymi aminokwasami wpływającymi na wygląd włosów, skóry i paznokci. Naturalnie produkowane są przez organizm jednak wraz z wiekiem ich ilości ulegają zmniejszeniu. Dlatego powinny być one dostarczane wraz z pożywieniem! Mowa tutaj o pełnowartościowym białku które znajduje się w jajach, mięsie, rybach oraz produktach mlecznych. Osoby będące na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej powinny sięgać po warzywa strączkowe.

4. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

Kwasy omega – 3 i omega – 6 to niezwykle ważne lipidy których organizm niestety nie jest w stanie sam syntetyzować dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem. Wykazują szereg ważnych funkcji ale jeśli chodzi o dzisiejszy temat główny czyli skórę, włosy i paznokcie dzięki wsparciu funkcjonowania płaszcza hydrolipidowego – przeciwdziałają odwodnieniu, przesuszaniu i pękaniu skóry. Zapobiegają pojawianiu się łupieżu, nadmiernemu wypadaniu włosów i rozdwajaniu końcówek.

Najlepszym źródłem tych kwasów są: ryby i owoce morza, orzechy, awokado, oliwa z oliwek, oleje roślinne- lniany, słonecznikowy, z pestek dyni i winogron, sezamowy.

5. Witaminy i składniki mineralne

Aby skóra, włosy i paznokcie wyglądały naprawdę zdrowo istotne jest dostarczanie wraz z dietą określonych składników:

Witaminy z grupy B – warunkują one ładny wygląd włosów poprzez regulację pracy gruczołów łojowych, zapobieganie wypadaniu włosów oraz odbudowę mieszków włosowych i ich szybszy porost. Znajdziemy je w: chudym mięsie, produktach pełnoziarnistych, rybach, orzechach, roślinach strączkowych, warzywach oraz owocach.

Witamina A – wraz ze swoim prekursorem beta karotenem ma szczególne znaczenie dla skóry. Przyspieszają procesy regeneracji naskórka, zapobiegają rogowaceniu i pogrubianiu naskórka, utrzymują odpowiedni poziom nawodnienia oraz wpływają na promienny kolor skóry. Można znaleść je w: wątróbce, jajach, rybach, marchwi, czerwonych i ciemnozielonych warzywach (papryka, pomidory, szpinak, brokuł)

Witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym przed uszkodzeniem i wzmacniającym naczynia krwionośne. Dodatkowo wpływa na spowolnienie procesu starzenia. Najlepszymi źródłami tej witaminy są: oleje roślinne, oliwa z oliwek, awokado, produkty pełnoziarniste, orzechy i nasiona.

Żelazo – niedobory tego pierwiastka mogą prowadzić do powstawania anemii a dodatkowo nagetywnie wpływać na włosy – wypadanie, skórę – staje się poszarzała, paznokcie – łamliwość i rozdwajanie. Żelazo można odnaleźć w suszonych owocach, czerwonym mięsie oraz wątróbce, ciemnozielonych warzywach, roślinach strączkowych

Miedź – wpływa na opóźnienie starzenia skóry poprzez uczestnictwo w syntezie elastyny i kolagenu. Odgrywa także rolę w wytwarzaniu melatoniny. Duże ilości tego pierwiastka zawierają: pestki słonecznika i dyni, orzechy, sery żółte oraz kakao.

Krzem – pomaga w odbudowie zniszczonych płytek paznokcia, zapobiega rozdwajaniu i łamliwości włosów. Największe ilości można odnaleźć w produktach zbożowych (płatki owsiane, kasze) a także w burakach, pietruszce i marchwi.

Cynk- wykazuje silne działanie antyoksydacyjne chroniąc komórki przed działaniem wolnych rodników. Znaleść można go w: rybach i owocach morza, mięsie (szczególnie drobiowe), pestkach dyni oraz nabiale.

Jeżeli masz dodatkowe pytania napisz do nas! Specjaliści SAMtrening chętnie Ci pomogą.